Odvaha, kreativita a hledání nových cest. Naše projekty čerpají inspiraci z přírody, respektují prostředí i místní stavební tradici, ale současně překračují hranice tradičního přístupu a stávají se ikonickými. Jsme tým architektů, který věří, že architektura má být více než jen stavba – má být příběhem, zážitkem a inspirací. Naše práce získala prestižní ocenění doma i v zahraničí, od dřevěných rozhleden po odvážné experimentální projekty, které dokazují, že hranice možností jsou mnohem dál. „Architektura je všemocná!“ říká Martin Rajniš a pokračuje: „Není nic jinýho, co nás provází tak důsledně, tak nenápadně a přitom tak silně.”
Courage, creativity and finding new ways. Our projects draw inspiration from nature, respecting the environment and local building traditions, but at the same time going beyond the traditional approach. And they become iconic. We are a team of architects who believe that architecture should be more than just a building – it should be a story, an experience and an inspiration. Our work has won prestigious awards at home and abroad, from wooden lookouts to bold experimental projects that prove the boundaries of possibility are much further away. “Architecture is all-mighty!” says Martin Rajniš, and continues, “There is nothing else that guides us so consistently, so subtly and yet so powerfully.”
LIDÉ / PEOPLE
Můstek / Bridge: Martin Rajniš, David Kubík, Tomáš Kosnar Posádka / Crew: Kamila Amblerová, Martin Blažek, Jáchym Daniel, Tom Foltýn, Tibor Fránek, Nela Gottwaldová, Mariana Hanková, Patrik Hoffman, Václav Horecký, Martin Kloda, Adéla Koubová, Kristof Krebs, Jan Mach, Albert Machek, Sven Nevlida, Jan Nikendey, Matěj Nožička, David Pavlišta, Pavla Pokorná, Jitka Pucandlová, Jakub Slamka, Martin Stupka, Tomáš Toegel, Michaela Tomášková, Jiří Táborský, Jan Šrámek
OCENĚNÍ / AWARDS
2022
BIG SEE Wood Design Award - Včelín
2022
Dřevěná stavba roku - malé dřevěné konstrukce - Včelín Hostivař
2021
Stříbrná medaile hl. m. Prahy za celoživotní dílo
2021
Dřevěná stavba roku - dřevěné budovy - přístavba statku Jižní Čechy
2021
Dřevěná stavba roku - velké dřevěné konstrukce - Expo Dubai
2020
Nadace dřevo pro život - Dřevěná konstrukce roku 2020 - Vinařství Dolní Dunajovice
2020
Nadace dřevo pro život - Dřevěná hřiště roku 2020 - Didaktická venkovní herna
2020
Nadace dřevo pro život - Moderní dřevostavba roku 2020 - Dům Radčice
2019
Nadace dřevo pro život - moderní dřevostavba 2019 – Venkovní učebna
2019
Nadace dřevo pro život - dřevěné konstrukce – Transbordér Nantes
2019
Nadace dřevo pro život - dřevěné konstrukce – rozhledna Doubravka
2018
Nominace na cenu Miese van der Rohe - Doubravka
2018
XXV.GRAND PRIX ARCHITEKTŮ / DESIGN - Doubravka
2018
Stavba roku - Nová budova Kliniky Dr.Pírka v kategorii za nejlepší investiční záměr
2018
Nominace na Cenu Jože Plečnika za celoživotní dílo
2018
Pocta ČKA za rok 2016
2018
Stavba roku - nominace - Doubravka
2018
Nadace dřevo pro život - Dřevěná konstrukce roku 2018 - realizace - věž Ester
2018
Nadace dřevo pro život - Dřevěné interiéry roku 2018 - realizace - Gulliver
2017
XXIV.GRAND PRIX ARCHITEKTŮ / DESIGN - Gulliver
2017
Stavba roku středočeského kraje - Panorama Golf Resort
2017
Stavba roku - pocta ČKA - Gulliver
2017
Pocta ČKA za rok 2016
2016
Veřejný interiér roku 2016 - Gulliver
2015
1. místo ve vyzvané soutěži o návrh Nové budovy Kliniky Dr. Pírka v Mladé Boleslavi
2014
Nominace na cenu Miese van der Rohe - Maják a muzeum Járy Cimrmana
2014
1. místo ve vyzvané soutěži o návrh rozhledny pro Prahu 14 - Doubravka
2014
Cena Ernst A. Plischke (Vídeň) - Ernst A. Plischke preis (Vien)
2014
Mezinárodní cena za trvale udržitelnou architekturu (Paříž) - Global Award for Sustainable Architecture (Paris)
2013
Nadace dřevo pro život - Dřevostavba roku 2012 - Dům v oboře
2013
Nominace na cenu BigMat
2011
1. místo ve vyzvané soutěži o návrh golfové klubovny v Kácově
2008
Nominace na cenu Miese van der Rohe - Hráň u Slavonic
2006
Cena Archiwebu
2006
1. místo v soutěži o podobu rozhledny pro město Chrudim - Bára
2005
1. místo v soutěži o podobu Nové České poštovny na Sněžce
2004
1. místo v soutěži o podobu nové budovy Správy lesů města Písku
2004
Nominace na cenu Miese van der Rohe - Továrna Koloděje
1997
Nominace na cenu Miese van der Rohe - Administrativní budova Na Pankráci, Praha
Architektura prožívá krizi. Naše domy lidi neuspokojují. Jak je možné, že auta, lodě, letadla je uspokojují, jsou krásné a bezvadné? Protože auta musí jezdit, lodě plavat, letadla létat. Je to hluboce pochopený design, inspirovaný přírodou: aerodynamika podobná ptákům, osová symetrie podobná všem zvířatům. Estetická stránka je přitom vedlejší, podstata auta, letadla, lodě je ryze konstrukční. Architektura je v krizi, protože se neřídí těmito pravidly. Je nutné začít jinak: místo designu a estetiky se ponořit do hlubokých zákonů přírody. Ponořit se do prostředí, do systému, z kterého jsme povstali. Biofilie, láska lidí k přírodě, existuje. Nejen na úrovni vědomého myšlení, ale hluboko v nás jako geneticky předávaná informace. Máme ji v sobě všichni. Sto tisíc generací jsme žili v přírodě a pouhých sto nebo dvěstě generací žijeme v civilizaci. V přírodě jsme žili tisíckrát déle a z této doby v nás uvízlo mnohem víc, než se na první pohled zdá. Jsme součástí přírody. Pokud hledáme společnou řeč se všemi lidmi na zemi, pokud chceme, aby současná architektura byla příjemná a sdělná, budou logickým výchozím bodem právě přírodní principy. Příroda je neuvěřitelnou pokladnicí geniálních konstrukcí, tvarů, barev, systémů i nahodilostí. Ukazuje nám, jak žít s chybami a nezpůsobit katastrofu. Architekt vytváří svět se vším, co k němu patří. Na jeho domy sedá námraza, zahalují se do mlhy, bouřka je osvětlí blesky. Architektura je plnohodnotnou součástí našeho světa, tak jako příroda. Architekt se proto nutně musí pustit do studia přírody. A to do hloubky, ne jen formálně nebo stylisticky. Jde o elementární zákony přírody, které nejsou na první pohled vždy zřejmé, ale když nejsou respektovány, má to dalekosáhlé důsledky.
1/ Diverzita
Diverzita je udržení příjemné podobnosti a rozdílnosti. Pokud každá věc není originálem, něco nám chybí. Opakem diverzity je monokultura.
2/ Entropie
Entropie popisuje míru organizace a chaosu. Správná míra entropie je rozdíl mezi rostlým městem a uměle navrhovaným městem. To rostlé je nám bližší. Podobá se lesu, podobá se přírodě, která má míru entropie správně nastavenou. Jakmile se chaos zcela vytratí, věc přestaneme chápat jako přirozenou a je nám cizí.
3/ Rozhraní
To nejúžasnější v přírodě se děje na rozhraní. Třeba lesa a louky, louky a rybníka. Totéž by mělo být v našich domech i městech. Hluboké rozhraní mezi vnějškem a vnitřkem. Pokud to rozhraní nevyužijeme, děláme chybu.
4/ Symbióza
Miliardy let žijí organizmy v symbióze. Musíme dosáhnout toho, aby se naše stavby a přírodní systémy staly symbionty. Aby se navzájem pozitivně ovlivňovaly. Nejde o to, že se popnou rostlinami. Ale že si začnou navzájem pomáhat, spolupůsobit, vyhovovat.
5/ Inteligentní kůže
Inteligentní kůže patří k této symbióze. Všechny organismy mají inteligentní kůži. Je to vícevrstvý obal, který se neustále proměňuje, reaguje na měnící se okolí. Pokud naše domy mají být přirozené, musí si z toho vzít vzor a vytvořit si podobný obal, který reaguje na změny uvnitř i venku.
6/ Adaptabilita
Plán, který nepočítá s tím, že už v okamžiku svého uskutečnění je nedokonalý a potřebuje se měnit, je špatný. Potřebujeme dělat věci přizpůsobivé, stavět stavby tak, aby se daly jednoduše proměňovat.
7/ Svoboda
Svoboda je rodnou sestrou nahodilosti, bratříčkem odvahy. Bez svobody stavění ve smyslu volného užívání, modifikování, neúcty k toporným pravidlům nemůže vzniknout dobrá architektura. Omezování svobody vždy vede k poškození systému. Tvrdé plánovací systémy umrtvují naše stavby.
8/ Materiály
Přírodní materiály jsou nám blízké – dřevo, kámen, sklo, voda, země, hlína. Jsou nám bližší, než materiály více zpracovávané. Stárnou přirozeně, jako člověk, jako příroda, a přirozená architektura je na nich postavena.
9/ Ekonomie a ekologie
Neexistuje ekologický dům, který by měl v nepořádku ekonomii. V hloubce jakéhokoliv chování přírody je hluboký ekonomický zájem. Každá rostlina, organismus, všechno řeší co nejúsporněji, nejstřídměji. Co plýtvá zdroji na dosažení cíle, je špatně. Drahý ekologický dům je protimluv - buď je drahý, nebo ekologický.
10/ Proud energie
Všechny žijící organismy se správně orientují v proudu energie, která k nám přichází ze Slunce. Nacházejí si v tomto proudu své bezpečné místo. Jakmile se my a naše stavby přestaneme v tomto proudu správně orientovat, vyhledávat a nasávat energii, jsme ochuzení.
11/ Vznik, existence, zánik
Čím méně se stavba zakousne do přírody, čím je ohleduplnější, a čím lépe si vymyslí i svůj zánik, tím je přirozenější. Zatím se chováme spíše jako tsunami, sopky, zemětřesení a jiná boží dopuštění. Nebylo by lepší se chovat jako louka nebo les, který umí přijít a po čase zas odejít? Přirozená stavba je bezúdržbová, nenásilná struktura, kterou člověk několika nenápadnými pokyny instruuje, aby mu sloužila.
12/ Stavění
Stavění je to nejpodstatnější na architektuře. Pokud stavba není v pořádku, je architektura úplně mimo. Přirozená architektura musí být svázaná s dobrým stavitelstvím.